Sunday, October 4, 2009

E-voting

Oleh: Mohd Syafie Hasyim*

Bahang pilihanraya kampus sudah semakin di rasai. Kebanyakkan universiti tengah sibuk untuk berhadapan dengan fasa ini. Manakala Mahasiswa di kampus sudah semestinya bijak dan berstrategi dalam menyusun pendekatan yang baik bagi merebut kerusi Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) di kampus masing-masing.

Piliharayakampus kali ini yang di katakan tidak berlaku serentak di semua kampus dan terpulang kepada kampus untuk memutuskan pilihanraya di kampus masing-masing. Ini kerana mengambil kira MPP di kampus yang masih lagi belum cukup setahun pemerintahannya seperti mana yang termaktub di dalam AUKU. Dalam Seksyen 52(4) Perlembagaan Universiti (PU) menyatakan : “ ahli-ahli MPP dan pemegang-pemegang jawatannya hendaklah di pilih untuk satu tahun..”

Menariknya , kebanyakan kampus akan melaksanakan sistem pemilihan secara online atau E-Pengundian. Perlaksanaan sistem ini sekali lagi menunjukan langkah utukk membunuh demokrasi dan hak mahasiswa dalam pilihanrayakampus. Sudah semestinya sistem ini wujud kesangsian dan penipuan yang ketara.

Berdasarkan perkembangan E-undi yang telah di laksanakan di kampus-kampus tertentu sebelum ini seperti UIA, UPM, UPSI dan sebagainya, ternyata menguntungkan sesetengah pihak dalam mengetahui keputusan kiraan undi. Terdapat ramai di kalangan mahasiswa yang bangkit mempertahankan penerusan sistem ini , namun , kekebalan pihak pentadbiran sukar di atasi mungkin. Saya mempunyai beberapa pandangan setelah beberapa kajian di lakukan pelaksanaan E-voting di kampus-kampus lain.

Apa itu E-Pengundian ?

E-Pengundian merupakan satu sistem yang dibangunkan untuk membantu Bahagian Hal Ehwal Pelajar (HEP) didalam menjalankan proses Pemilihan Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Malaya .Proses pemilihan yang dijalankan sebelum ini dilakukan secara manual dan mengambil masa yang terlalu panjang.

Sistem Mudah Dimanipulasi.

Integriti ketua pusat mengundi dan ketua pusat penjumlahan undi boleh dipersoalkan kerana kejujuran seseorang sukar dibuktikan. Manakala Bahasa pengekodan (prgramming language) yang ditulis tidak dapat dipastikan kesahihannya kerana calon atau agen calon tidak diberikan salinan bahasa tersebut walaupun telah diminta.

Sekiranya sistem tersebut boleh mengenal pasti sama ada anda telah mengundi atau tidak, maka sistem tersebut juga mesti berupaya untuk mengesan siapa yang telah anda undi. Jadi, rahsiakah undi anda? Mungkin pihak yang bertanggungjawab membangunkan sistem itu tidak ke arah itu, tetapi ini tidak bermaksud perkara itu (track the votes) mustahil. Bagi pendapat saya, selagi ada cara untuk mengesan siapa yang telah anda undi, selagi itu undi anda tidak rahsia. Tidak kira pengundian secara manual ataupun e-undi.

E-undi bermaksud data akan bergerak dalam rangkaian sebelum di simpan dalam pangkalan data. Dengan kecanggihan teknologi sekarang, terdapat banyak cara untuk memperolehi( capture) data dalam rangkaian dengan mudah. Jadi, ada kemungkinan data undi anda yang bergerak dalam rangkaian dicuri dan diubah sebelum dihantar ke server untuk pemprosesan. Untuk itu, sesuatu sistem e-undi perlu ada fungsi cryptography dimana data yang

Masalah Kebolehupayaan

Pengundian terpaksa ditangguhkan untuk beberapa ketika kerana masalah sistem undian yang sering tergendala.Gangguan pada sistem ini boleh menyebabkan berlakunya kesilapan dan pencerobohan daripada luar.

Kawalan penuh oleh TNC dan HEP

Jawatankuasa – jawatankuasa yang dibentuk dianggotai oleh TNC(HEP dan Alumni) serta staf – staf HEP yang membantu calon aspirasi.Di UPM contohnya, Jawatankuasa Induk Pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar (JKI) dipengerusikan oleh TNC HEP dan beliau juga berkuasa dalam perlantikan jawatankuasa yang lain. Mungkin Di UM kali inia agak berbeza , di mana Kawalan penuh adalah pada Naib. Canselor, namun perkara ini masih dalam perbincangan.

Tiada badan bebas daripada luar untuk memantau PRK dan sistem E – Undi

PRK yang telus sepatutnya membenarkan badan bebas atau NGO luar (MAFREL, SUHAKAM, SPR dll) membuat penilaian dan audit terhadap sistem e –undi.

Calon atau wakil calon tidak dibenarkan berada di dalam pusat pembuangan undi.

Calon atau ejen calon tidak dibenarkan sama sekali berada di dalam pusat pembuangan undi sedangkan dalam pilihanraya umum, calon atau egen calon dibenarkan untuk melihat proses pembuangan undi.

Calon atau ejen calon dinafikan hak untuk terlibat dalam proses pengiraan undi.

Calon atau ajen calon tidak dapat melihat pengiraan undi dilakukan tetapi hanya mengetahui jumlah tertentu selepas pengiraan dilakukan.

Tiada senarai daftar pengundi

Senarai daftar pengundi tidak diberikan kepada calon untuk semakan daftar pengundi sedangkan hanya mahasiswa tertentu sahaja dibenarkan untuk mengundi. Berbanding pilihanraya umum, senarai daftar pengundi diberikan untuk semakan calon yang bertanding.

Kos untuk membangunkan sistem E – Undi adalah sangat tinggi.

Penggunaan wang yang sangat besar adalah satu pembaziran sedangkan wang tersebut boleh digunakan untuk pembangunan pelajar.Pengurusan wang yang banyak secara tidak sistematik memungkinkan berlakunya penyelewengan di kalangan pegawai universiti.

Sekiranya sistem ini ingin di laksanakan , sewajibnya pegawai HEP perlu memikirkan beberapa perkara. Calon perlulah dibenarkan untuk mendapatkan salinan bahasa pengaturcaraan yang digunakan untuk membuat sistem e-undi. Mereka dan wakilnya perlu diberi penerangan khusus berkaitan perjalanan sistem e-undi termasuklah bagaimana mengenalpasti sesuatu server itu kosong sebelum pengundian.

Sewaktu Pengiraan undi perlu dilakukan kali pertama di pusat pembuangan undi dan penjumlahan keseluruhan di lakukan di pusat pengiraan undi utama. Selain itu perlunya ‘standard procedure’ ditetapkan oleh organisasi tertentu supaya tafsiran berkaitan e-undi dan perjalanan sistem adalah sama antara kampus bagi mengelakkan dimanipulasi oleh pihak lain.

Dalam masa yang sama, Jawatankuasa bebas daripada pihak luar perlu dilantik untuk memantau perjalanan pilihanraya kampus dari segi perjalanan sistem dan ‘networking system’.

Pihak Jawatankuasa perlu melakukan penerangan yang jelas kepada mahasiswa agar perlaksanaan

Namun saya berpandangan tidak semudah itu mereka akan mengikuti apa yang di sarankan , kerana sistem e-voting adalah agenda tersembunyi untuk mereka perolehi kemenangan dengan mudah. Walaubagaimanapun, Mahasiswa akan terus menutut dan membantah sistem ini. Jika negara maju di luar sana sendiri menolak pelaksanaan sistem ini , hatta parti politik di Malaysia pun begitu juga, Apa relevannya sistem ini ingin di laksanakan, jika atas alasan hanya untuk memudahkan jawatankuasa membuat kiraan undi dengan cepat.

Islam mengutamakan konsep keadilan dengan semua perkara . Islam mengutamakan yang mendatangkan manfaat daripada perkara yang mendatang mafsadah atau kemdhoratan kepada massa.

Sifirnya mudah, jika sistem ini tidak mampu menjamin ketelusan dan keadilan dalam pemilihan MPP , tidak ada individu yang akan berpeluk tubuh dengan membiarkan demokrasi mahasiswa di kampus ini di ‘najis’ kan.

from mahasiswakini
http://mahasiswakin i.com/archives/ 4387

电子投票,你懂多少?

一谈起电子投票,大家可能第一个感觉就是,“嗯,好像很先进呢。”“好啊,可以省下很多时间和人力。”真的是如此吗?那为什么还是有很多社学运分子极力反对呢?到底电子投票的过程是怎样的呢?

以博特拉大学为例子,自2004年,校方就采用了电子投票。投票的过程是,学生必须到投票处,那时已经准备了电脑,你只须输入学生证号码进电脑,然后按你想投的候选人就可以了。投票过程在下午五点结束,由于是电脑计算选票,所以投票结果就可以马上知道了。

与传统式的投票不同的是,学生必须在选票里的心属候选人旁的格子打个叉,然后把选票投进已经锁好的投票箱。检票员和候选人会在投票站检票,以确保没有多余的投票或箱子出现以及其它舞弊事件发生。投票过程结束后,选举官员必须在检票员和候选人前面公开投票箱,然后一张张的读出学生所投下的候选人号码,计票员会记下票数。等算完所有选票后,选举官员会在当晚公布投票结果。如果候选人不满意当时的结果,可以要求重算,这是候选人的权利。

首先我们来想想很简单的问题,电子投票的电脑软硬件系统是由谁负责的呢?已经实行电子投票的博大和苏丹伊德利斯师范大学(UPSI),这些软硬设备都是由校方负责。大家都应该知道,电脑这东西是可以预先设定所有的结果。换句话说,不管哪个候选人得到最多票,校方还是可以操控所有的结局,由他决定谁赢谁输。

投票是秘密的,学生有权利不让其它人知道自己投给谁。可是根据以上的例子,学生必须输入学生证号码才可投票。这也表示,学生投给哪位候选人不再是秘密了,因为电脑会做记录的。校方可利用这些记录来恐吓学生一定要投给亲校方,否则受到对付。

电子投票的过程,必须确保没有黑客侵入电脑系统,以免过程中受到影响。当然,电脑不可当机和电流不可中断,虽然这看起来是很少发生的事情,但不排除某方会制造这种意外。

不论电子投票还是传统投票,我们都要求校外或非政府组织来监督校园选举的过程,比如大马人民之声、人权委员会和大马自由及公正选举运动,以确保过程是公平、干净、透明的进行,电子投票更不可以缺少这方面的监督。

由于所有过程都是电脑预先设定,候选人和检票员不能进行检票工作。如此一来,舞弊事件更难发现了。检票员和候选人也不能在场算票,因为电子投票只会显示总票数,没有选票作为重算的证据,就算重算,结果还是一样。

选民名单,即学生的名单不会出现在电子投票系统。名单的用处就是来确保该学生不会投多过一次的票。如果没有名单,更容易发生幽灵选民事件。

电子投票庞大的开销是必定发生的事,加上筹备的过程缺少第三者的监督和缺乏透明化的制度,贪污事件更凸显。

如果电子投票要实行,校方必须考虑几项事件。候选人必须得到电子投票软件系统设定的拷贝,而且不论校方还是学生都要有对电脑程序设计和编程的知识,这些知识也并非一朝一夕就可以掌握和运用的。校方也必须给予详细的讲解,包括如何确保投票之前的伺服器里选票是空的。

公平的竞选制度、独立的竞选委员会、平等的竞选机会和无恐吓环境才是我们要的校园选举!

No comments:

Post a Comment